Tuesday, September 20, 2011

Nasi Lemak 2.0~~~




Kali ini memuvi sekali lagi. Berbeza pula sebab kali ini dalam seluruh panggung wayang tu hanya aku dan kawan aku sahaja berbangsa 'Melayu'. Tergerak untuk menonton wayang ini kerana filem ini berkait rapat dengan rapper bangsa cina yang popular dengan gelaran 'namewee' yang pernah didakwa mempersendakan lagu kebangsaan tanah air, mengutuk TNB dan salah seorang Guru Besar di negeri Johor. Saja aku pergi nak tengok 'what is he up to kali ini...'.

Well ternyata, filem itu tidak mengecewakan langsung. It's a good movie with lots and lots of messages. Besides all the messages, you can actually laugh a lot. Jangan risau folks, no racism in there....cuma ada skrip2 yang menunjukkan namewee seolah-olah tidak rasa bangsa cina di Malaysia mendapat layanan yang sama seperti kaum melayu yang majoriti di sini..wah...itu luar bidang kuasa aku kot..apa nak buek??

Sebenarnya, aku pun sekolah cina, aku pun tidak mendapat layanan istimewa seperti mendapat tawaran biasiswa atau diterima masuk ke sekolah menengah berasrama penuh walaupun aku melayu. Tetapi, alhamduillah, masa depan aku tetap tidak segelap mana. Ini bermakna, masa depan kita dicipta oleh diri kita sendiri, dan rzeki bukan kerajaan Malaysia yang bagi...Allah yang bagi..tapi sudah pasti namewee will never figure this out. He..he...he...

Aku harap muvi ini menandakan permulaan namewee insaf yang tanah tumpahnya darah dia kat mana sebenonya. Setelah diri dia dilanda pelbagai ribut dan taufan, aku pasti he will change. He said that he love Malaysia, i hope he really mean that.

As for namewee punya kipas susah nak mati (Die Hard Fan)..i hope they will read more and research more before they throw any conclusions or perspective over other races and stop being racist anymore. The non-racist 'namewee' is way more cool than the one that i knew before.

Namewee certainly got high sense of humour and i really would like to meet him or know him in person. Batas sensitiviti perlu ada dan harap dia terus berkarya.

No comments:

Post a Comment