Tuesday, September 20, 2011

Calon UPSR dikurung???

INi sekadar pendapat aku, kalau kisah...sila komen dan beritahu aku apa yang aku rasakan ini salah..

Sekolah sekarang dah jadi kilang,
Produk rosak dibuang-buang,
Produk elok ditatang-tatang,
Jujur tiada integriti hilang.

Mengajar sekadar nak kejar new deal,
Keikhlasan dihitung sepangkal cuma,
Yang tak lulus What's the big deal??
Kurungkan sahaja mereka bersama.

NKRA sistem penilaian,
Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan,
Sekolah tak capai cikgunya dirotan,
Terpaksalah guru berkejar-kejaran.

Awal tahun dah kira-kira,
Murid tak lulus dah tentukan berapa,
Mengajar murid yang pandai sahaja,
Yang tak pandai nak jadi apa?


Fenomena di sekolah yang kurang aku gemari. Aku dibayar gaji untuk mendidik bukannya untuk mengenepikan hak murid. Apa kes nak kurung budak? Siasatan memang harus dijalankan. Jika benar, memalukan dunia pendidikan sahaja! Cikgu....murid tak pandai juga perlu dididik dengan penuh kasih sayang okay?? Mereka juga manusia biasa yang perlu diberi dorongan dan didikan untuk terus hidup dan menjadi insan berguna!

No comments:

Post a Comment