Monday, December 20, 2010

Kenapa aku nak diet?

Sebelum aku memberi jawapan kenapa aku nak kurus, apa kata tanya dulu ada tak manusia nak gemuk dalam dunia ni? Pertama, aku nak kurus sebab aku nak sihat. Keduanya, aku nak kurus sebab aku telah mula fed up bila banyak baju yang cantik tapi tidak kelihatan cantik bila sang pemakainya adalah aku. :)

Fair enuff....itulah sebabnya. Baru-baru ini, aku telah memulakan pemakanan yang sihat, low carbs sebagai permulaan. Bak kata omputeh, eat your breakfast like a king, eat your dinner like a pauper(orang miskin). Not really a pauperlah, because i'm eating fruits, soup and vege for my dinner. Saya makan 5 kali sehari tetapi dengan portion yang sangat kecil. Hasilnya, i drop 4kgs olweady...Owh yeah!! Andd guess what?? Migraine yang selalu datang menyerang pun sudah tidak ada di mana aku tahu puncanya ialah NESCAFE ORIGINAL yang dalam tin itu. Health really is wealth.

Kadang-kadang, kita mahu diet, tetapi perkataan itu seolah-olah mengejek kita justeru kita mengambil langkah untuk membatalkan niat itu. Sebenarnya niat nak diet tu niat yang murni sebab hasilnya kita menjadi sihat. Diet bukan bermakna kita tidak mengambil makanan, cuma kita kurangkan memakan makanan yang kurang berkhasiat. Satu lagi tips yang paling simple dan senang untuk dilakukan ialah minum air yang saaaaaaangat banyak(aku panjangkan 'a' tu sebab betul2 banyakla maknanya)...up to 2500ml...

Walaupun aku baru sahaja memulakan langkah dan baru loss sekitar 4kgs, namun aku akan teruskan perjuangan ini no matter what it takes. Tetapi, katakan TIDAK pada pil2 kuruskan badan ya??? Ia bukan sahaja menyebabkan toksin berlebihan di dalam badan, malah juga boleh menyebabkan kesan sampingan yang menakutkan seperti gugur rambut dan kulit mengelupas(based on other people's stowy...).

Kisah aku diet ni aku akan terus update dari semasa ke semasa.. daaaa...jika aku berjaya..maka NOTHING really is IMPOSSIBLE..

No comments:

Post a Comment